EpiGuard

EpiGuard
PR

Vinner av European Excellence Awards 2020 i kategorien «Stakeholder Communications (Covid-19)»

Da Covid-19 rammet verden satt en liten norsk startup med en av løsningene på hvordan vi skulle håndtere pandemien. Utfordringen var at nærmest ingen visste om hverken selskapet eller produktet. EpiGuard produserer EpiShuttle i Fredrikstad hos Eker Design. Produktet er en voksenkuvøse for sikker isolasjon og transport av pasienter.  

En EpiShuttle er en forholdsvis kostbar enhet (rundt 500 000 kroner per stk), og målgruppen for kjøp er helsevesen, luftambulanser, forsvar og andre profesjonelle aktører.  

I februar 2020 så EpiGuard at de trengte ekstern hjelp til å kommunisere globalt og fortelle hvordan og hvorfor de kunne hjelpe. Første uken i mars startet MSL og EpiGuard samarbeidet. Med budsjetter på noen hundre tusen skulle vi markedsføre et livsviktig produkt, til en hel verden.  

Vi måtte posisjonere EpiShuttle og kunnskapen som ligger bak produktet ved å forklare hvorfor pasientlogistikken er spesielt viktig når en pandemi inntreffer, og det i en ekstremt kaotisk tid, med mange ulike stemmer. Transport av smittefarlige pasienter er nemlig essensielt for å kunne håndtere epidemier. Pasienter må hentes raskt, de må ofte transporteres fra utilgjengelige lokasjoner, de må transporteres dit det er ledig respirator-kapasitet, og på sykehusene må de forflyttes blant de aller mest sårbare risikogruppene. Den aller største faren er smitteutbrydd i det medisinske transportsystemet, som risikerer å sette hele systemet ut av spill.

Vi måtte få EpiShuttle ut i verden, vi måtte gjøre det fort og vi måtte gjøre det billig. Samtidig er det ikke uproblematisk å markedsføre smittevernprodukter under en pandemi. Derfor valgte vi å basere kommunikasjonen på kunnskapen EpiGuard besitter fremfor ren produktmarkedsføring.  

EpiGuards egne kanaler hadde ikke rekkevidde og annonsering var allerede såvidt forsøkt uten at det hadde tilstrekkelig troverdighet hos målgruppene. Fra første stund så vi at vi måtte jobbe gjennom redaksjonell omtale for å nå ut. Vi analyserte raskt hvordan andre pandemier som fugleinfluensa og svineinfluensa hadde utviklet seg i pressen. Vi fant et mønster i hvordan media går gjennom ulike faser og hva de skriver om. Vi tilpasset budskapene tidsmessig og hadde i løpet av få dager:

  • Opprettet et internasjonalt presserom for distribusjon av pressemeldinger. Vi la mye arbeid i å analysere og treffe nyhetspulsen i de globale nettverkene.  
  • Kontaktet utvalgte redaksjoner med målrettede budskap. Spesielt gjelder dette internasjonal fagpresse som ville treffe målgruppen og bygge ekstra troverdighet.
  • Satt opp et pressekontor for å håndtere innkommende mediehenvendelser fra hele verden, og sørge for at EpiGuards talspersoner var tilgjengelige og godt forberedte for alle tenkelige spørsmål.
  • Satt opp en Twitter-konto for dialog med de mektigste globale journalistene.
  • Gått i dialog med kunder som allerede hadde EpiShuttle for felles utspill til global presse, fremfor alt bestående av kundehistorier og brukserfaringer fra pandemien.  
  • Utviklet historien om EpiGuard og EpiShuttle og hvorfor sistnevnte er et viktig og banebrytende produkt.
  • Produsert og programmert en egen nettside med kundehistorier.  

Viktigst av alt var det at vi jobbet proaktivt og alltid var tilgjengelige for både EpiGuard og pressen.

Vi måtte jobbe hardt for å nå gjennom stormen av Covid 19-nyheter. Det var også utfordrende å filme, iscenesette og håndtere intervjuer under en tilnærmet global nedstenging. Vi måtte blant annet transportere en reporter fra Sky News fra et sykehus i Frankrike til en tysk luftambulanse, og måtte hente inn luftforsvarets kommunikasjonsteam for å filme en reportasje for NBC News. Takket være utstrakt samarbeid med det norske luftforsvaret og tyske Luftrettung fikk vi det til. De var med fordi vi klarte å overbevise dem om viktigheten av å spre kunnskap om smittevern, pasienttransport, og medisinsk infrastruktur.

Med et PR-budjsett på 800 000 kroner bidro vi til å øke salget av EpiShuttle med over 1 300 prosent, og omsetningen passerte 80 millioner. I takt med den vanvittige globale omtalen tikket bestillingene inn fra nær sagt alle verdens hjørner. Salgsøkningen er ingen selvfølge, selv ikke under en pandemi. Det er svært mange aktører som selger tilsvarende løsninger, og EpiGuard var i utgangspunktet et nesten fullstendig ukjent selskap.

En internasjonal lockdown førte også med seg utfordringer for verdikjeden til EpiShuttle. Målrettede henvendelser til norsk UD sørget for å gjenåpne en italiensk fabrikk som produserte kritiske komponenter. Et presist presseinnsalg til en tsjekkisk lokalavis sørget for å få EpiGuard opp på prioriteringslisten over kunder som fikk viktige kompressor-komponenter. Alt dette ble orkestrert fra våre kontorer i Oslo.  

EpiGuard er nevnt i tusenvis av nyhetssaker i 2020 og er i dag posisjonert som en global leder innen smittevern og transport av smittefarlige pasienter.  Samlet dekning har vi ikke oversikt over, men den summerer seg til flere milliarder. Lidz-Ama Appiah, reporter for NBC News, forklarte det slik:

- Between NBC News and MSNBC our Covid-19 reporting reached 140 million Americans on television, more than any other news organization. On the digital side, our audience this month has been well over 200 million visitors. We’ve had almost one billion video views on and off network, and over 500 million YouTube views - a new record. I cannot thank you enough for this.

Se NBC News sin video.

Sky News når over 100 millioner hjem i 127 land. Les artikkel og se video.

Euronews når 400 millioner hjem i 160 ulike land. Klippet ble oversatt til 12 ulike språk. Les artikkel og se video.

Pressearbeidet sørget også for at vi passerte den største konkurrenten, ISO-ark, i søkemengde på Google. Grafen til høyre viser utviklingen, der IsoArk er i rødt og EpiShuttle er i blått.  

Blant tusenvis av nyhetsoppslag om EpiShuttle og EpiGuard har vi valgt å utheve tre spesielle eksempler som viser bredden vi har jobbet i:   

Det Norske Kongehus

Artikkel i den lokale tsjekkiske avisen Jablonecky Denik, som vi fikk ut kun for å få fart på en leverandør som ikke prioriterte leveransene til EpiGuard

Transporten av den forgiftede russiske opposisjonspolitikeren Navalny ga oss taletid i store redaksjoner som The Guardian

Dette gjorde vi:

Dette oppnådde vi:

Graf med statistikk

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER