Ja, det gjelder merkevaren din også.
I 2024 bør profiler være en selvfølge i verktøykassen din.
Om du har bodd under en stein de siste årene, så er influencer-glans-dagene over, og det er bra. Rosabloggeren er pensjonert, og de fleste merkevarer bruker profiler som en naturlig del av markedsføringsmiksen. Markedsføringens problembarn har blitt voksen.
Oktober 2024
Flyte – Du er ikke en fisk
Norge har verdens nest lengste kystlinje, og hvert år er det nesten like mange som drukner som dør i trafikken. Likevel fantes det ingen nullvisjon for drukning, slik det gjør i trafikken. Helt til Flyte og Publicis lanserte kampanjen “Du er ikke en fisk” sommeren 2023.
Ekte personer vi har tillit til og identifiserer oss med, engasjerer på en måte som rett og slett ikke er mulig med andre virkemidler. Så hvorfor sitter fortsatt så mange på gjerdet?
Utdaterte holdninger
Det skal sies at skepsisen jeg ofte møter ikke er helt uten grunn. Det finnes nok av eksempler på uheldige kampanjer, eller profiler som har tråkket feil. Men forskjellen på hvordan bransjen opererer i 2024 sammenlignet 2014, er som dag og natt.
Faget har gjennomgått en markant profesjonalisering siden influenceren ble født. Det er mer åpenhet i bransjen, og i dag hjelper teamet mitt daglig noen av Norges største merkevarer med profilsamarbeid for å nå markedsføringsmålene deres.
Dette må du vite nå
Sannheten er at profilmarkedsføring er en inngangsbillett for å engasjere målgrupper som normalt er vanskelige å nå, og det er store fordeler å hente for de som er på ballen.
Et godt sted å starte er å forstå hvordan faget utvikler seg. Her er de fem viktigste trendene du som vil lykkes med profilmarkedsføring bør vite om nå.
1. Troverdighet fremfor rekkevidde
Profilmarkedsføring i dag er mye mer enn mat, mote eller «livsstil». En økende trend er nisjeprofiler som skiller seg ut ved å snevre seg inn på hamburgere, vasking eller beste turstier. Gjennom disse plattformene kan du skape mer relevant og personlig kvalitetsinnhold som resonnerer dypere med publikummet ditt.
2. Fokus på kreativt innhold
I flommen av likt innhold vi møter i hverdagen blir kreativitet stadig viktigere. Merkevarer kan ikke bare være flinkisen som sitter på bakerste rad og jobber. Vil du bli sett og husket, må du tilby et overraskelsesmoment, som da Kronans Apotek laget en moteinspirert "pollenkolleksjon" for våren 2024.
3. Ut med det polerte
Trenden i sosiale medier går vekk fra det polerte og mer mot det ekte og gjerne hjemmesnekrete. Samtidig må du være raskere på for å være relevant. I 2025 vil vi se enda mer bruk av brukergenerert innhold, i tillegg til å knytte til seg tettere til profiler som kan produsere innhold fortløpende.
4. Profilmarkedsføring 2.0
En annen trend er at profilmarkedsføring utvider seg til flere kanaler. Profilene lever ikke bare sitt eget liv i sosiale medier, men trekkes inn i alt fra fysiske bannere i butikker til selve produktutviklingen. For Gilde utviklet vi sammen med Ida Gran-Jansen nylig ferdigmiddager med fokus på sunn og bra mat til familien.
5. KI-profilene er her
Med ubegrenset kreativt spillerom og spesialtilpassede personligheter og interesser, kommer vi uunngåelig til å se mer bruk av KI-profiler i merkevarebygging fremover. Trolig blir det mest av alt et artig supplement, men jeg spår at de første norske KI-profilene dukker opp i løpet av 2025.
Fortsatt på gjerdet?
Om dette fremstår som et krevende landskap, vil jeg ta for meg ferske caser som går dypere inn i disse trendene på konferansen Influencer & SoMe Marketing i 2024 16. oktober.
Er det en spådom jeg er sikker på, så er det at profilmarkedsføring bare bli viktigere for synlighet og troverdighet fremover. Og velger du bort profiler i markedsføringsmiksen, går du glipp av muligheten til å skape merverdi gjennom resultatorienterte kampanjer.
Velger du heller å benytte deg av mulighetene det byr på, spår jeg at 2025 blir et godt år for merkevaren din.
Lykke til!
Skrevet av: Ida Tabak, Head of Influence