Lønn og likestilling hos oss i Publicis

6. mars 2025

På kvinnedagen i år legger Publicis tall og fakta om lønn, likestilling og kjønn på bordet.

Vi i Publicis vil slå et slag for åpenhet og gi innsyn om kjønnsforskjeller på arbeidsplassen vår.

Derfor deler vi tall og fakta om hvordan det ligger an med lønn, likestilling og kjønn hos oss i Apotekergata 12. Publicis har som mål å ha kjønnsbalanse på alle nivåer i organisasjonen.

Tallene viser gode resultater etter noen år med strategisk satsning, og så gjenstår det noen områder der vi ideelt sett ønsker oss en høyere andel kvinner, som i kreativ avdeling, og flere menn på spesialistnivåene. Samtidig er det et viktig prinsipp at vi i alle ansettelsesprosesser skal velge den beste kandidaten, uavhengig av kjønn og bakgrunn.

– Likestilling og kjønnsbalanse har vært høyt på agendaen vår i flere år, og tallene vi legger frem bekrefter at vi har kommet et godt stykke på vei. Samtidig er det viktig å erkjenne at dette og mangfold generelt, er et kontinuerlig arbeid. Som en stor arbeidsgiver og bransjeaktør har vi et stort ansvar, sier Peder Mittet, CEO i Publicis.

I år er dette status for likestilling i Publicis:

Generelt god kjønnsbalanse

Basert på en binær kjønnsinndeling er vi 62 % kvinner i selskapet. Andelen kvinner har økt med 4 % poeng siden 2023.

Overvekt av kvinner i rådgiver- og spesialiststillinger

Det er en fremdeles en overvekt av kvinner i spesialiststillinger selv om den har jevnet seg ut. Det er gledelig at det også er en overvekt av kvinner blant alle kundeansvarlige rådgivere for første gang. Andelene her er hhv 63 % og 68 %.

19 av 30 ledere i Publicis er kvinner

Andelen utgjør 63 % av alle med personalansvar, hvilket utgjør en signifikant oppgang på 10 % poeng fra fjoråret. Andelen kvinner som er representert i ledergruppa utgjør 40 %, 7 % opp fra året før. Dette gir tilsammen en god kjønnsbalanse blant de med personalansvar og i ledergruppen i Publicis Norge.

I snitt tjener menn i gjennomsnitt 14 % mer enn kvinner i Publicis

I privat sektor og offentlig eide foretak i Norge hadde menn 14% høyere gjennomsnitts lønn enn kvinner i 2024 (SSB). Vi ser et tilsvarende bilde i Publicis, der menn også tjener 14 % mer i gjennomsnitt. Det må sees i lys av at det er en overvekt av menn i senior roller med lang erfaring i arbeidslivet, og en overvekt av unge kvinner – 70 % av kvinnene i selskapet er under 40 år. Vi ivaretar prinsippet om «lik lønn for likt arbeid», og det er ingen lønnsforskjeller i selskapet som skyldes kjønn.

Kilde: Slik kan lønnsforskjellen mellom kvinner og menn forklares – SSB
Lønn – SSB

Hvordan arbeider vi i Publicis for å sikre god kjønnsbalanse?

Vi måler lønnsforskjeller mellom kvinner og menn på alle nivåer for å sikre rettferdighet og forstå forskjeller.

Vi søker bant annet målrettet etter kvinnelige kreatører og mannlige kandidater til spesialiststillinger for å utjevne kjønnsbalansen.

Vårt langsiktige mål om å rekruttere, beholde og utvikle flere kvinner i ledende stillinger i selskapet har de siste årene vist gode resultater. Det gjør vi blant annet gjennom å tilby ekstern lederutdanning til alle ansatte med personalansvar og jobbe strategisk for å rekruttere kvinner til ledende stillinger.

I snitt tjener menn i gjennomsnitt 14 % mer enn kvinner i Publicis

I privat sektor og offentlig eide foretak i Norge hadde menn 14 % høyere gjennomsnitts lønn enn kvinner i 2024 (SSB). Vi ser et tilsvarende bilde i Publicis, der menn også tjener 14 % mer i gjennomsnitt. Det må sees i lys av at det er en overvekt av menn i senior roller med lang erfaring i arbeidslivet, og en overvekt av unge kvinner – 70 % av kvinnene i selskapet er under 40 år. Vi ivaretar prinsippet om «lik lønn for likt arbeid», og det er ingen lønnsforskjeller i selskapet som skyldes kjønn.

Kilde:
Slik kan lønnsforskjellen mellom kvinner og menn forklares – SSB
Lønn – SSB

Hvordan arbeider vi i Publicis for å sikre god kjønnsbalanse?

Vi måler lønnsforskjeller mellom kvinner og menn på alle nivåer for å sikre rettferdighet og forstå forskjeller.

Vi søker bant annet målrettet etter kvinnelige kreatører og mannlige kandidater til spesialiststillinger for å utjevne kjønnsbalansen.

Vårt langsiktige mål om å rekruttere, beholde og utvikle flere kvinner i ledende stillinger i selskapet har de siste årene vist gode resultater. Det gjør vi blant annet gjennom å tilby ekstern lederutdanning til alle ansatte med personalansvar og jobbe strategisk for å rekruttere kvinner til ledende stillinger.

19 av 30 ledere i Publicis er kvinner

Andelen utgjør 63 % av alle med personalansvar, hvilket utgjør en signifikant oppgang på 10 % poeng fra fjoråret. Andelen kvinner som er representert i ledergruppa utgjør 40 %, 7 % opp fra året før. Dette gir tilsammen en god kjønnsbalanse blant de med personalansvar og i ledergruppen i Publicis Norge.

Overvekt av kvinner i rådgiver- og spesialiststillinger

Det er en fremdeles en overvekt av kvinner i spesialiststillinger selv om den har jevnet seg ut. Det er gledelig at det også er en overvekt av kvinner blant alle kundeansvarlige rådgivere for første gang. Andelene her er hhv 63 % og 68 %.

Generelt god kjønnsbalanse

Basert på en binær kjønnsinndeling er vi 62 % kvinner i selskapet. Andelen kvinner har økt med 4% poeng siden 2023.

Vi i Publicis vil slå et slag for åpenhet og gi innsyn om kjønnsforskjeller på arbeidsplassen vår.

Derfor deler vi tall og fakta om hvordan det ligger an med lønn, likestilling og kjønn hos oss i Apotekergata 12. Publicis har som mål å ha kjønnsbalanse på alle nivåer i organisasjonen.

Tallene viser gode resultater etter noen år med strategisk satsning, og så gjenstår det noen områder der vi ideelt sett ønsker oss en høyere andel kvinner, som i kreativ avdeling, og flere menn på spesialistnivåene. Samtidig er det et viktig prinsipp at vi i alle ansettelsesprosesser skal velge den beste kandidaten, uavhengig av kjønn og bakgrunn.

– Likestilling og kjønnsbalanse har vært høyt på agendaen vår i flere år, og tallene vi legger frem bekrefter at vi har kommet et godt stykke på vei. Samtidig er det viktig å erkjenne at dette og mangfold generelt, er et kontinuerlig arbeid. Som en stor arbeidsgiver og bransjeaktør har vi et stort ansvar, sier Peder Mittet, CEO i Publicis.

I år er dette status for likestilling i Publicis:

Marjolijn de Bont

I 2015 fikk Marjolijn de Bont sin første jobb som Office Manager i Boomerang Agency i Amsterdam. Da hun var ferdig med studier innen Hospitality Management startet hun fulltid som Produsent i samme selskap. Hennes første møte med ledelse startet som Lead Producer for et team i 2021. I 2023 flyttet hun til Oslo og startet hos oss som Senior producer i 2023, hvor hun raskt ble en kjær og nær leder i 2024.

What is the most important skills in your role?

"

Structure and communication come to mind first. Both are crucial in order to make room for creativity, motivation, and a sense of purpose.

Our team is responsible for all film production in Publicis. As a manager I strive to empower employees so we can continue delivering on client expectations while achieving profitable operations.

The advertisement industry is rapidly changing. In order for us to leverage new technology, we need to stay curious and encourage our employees to try out new tools and learn how we can create more value for our clients..

What defines you as a leader?

"

My communication style is open and direct. Clear communication and mutual respect within the team ensures we are highly effective and get shit done – which results in Publicis growing into an even more professional production unit.

I make sure I am administratively strong in structure, planning and following up so that my team can be as well. But my unique trait is connecting with people, which naturally builds a social team culture. I invest in time with people to find out what drives and inspires them. I believe it’s important to encourage people to take ownership and enable them to learn and develop constantly.

What is your best advice to those who want to become a leader?

"

I love seeing people grow and excel beyond their own expectations. My instinct however, can be to take over in order to make sure things get done. But when you take too much responsibility, others will take less responsibility which limits their development – and I don’t want to be in the way of that.

My personal guidelines:Approach things with patience, don’t take over but instead challenge my team to be proactive, try and learn.

Help others by sharing how I would act in certain situations, elaborate on the steps I would take.

When people are stuck, start a conversation by asking questions that might help them find a solution – for example “What do you think is challenging?”, “What have you tried?”, “Where does it stop?”

Vi har snakket med noen av våre dyktige ledere for å hente innsikt og få anbefalinger til deg som har ambisjoner om å lede:

AMANDA Feingold

Head of Broadcast i Starcom

Amanda Feingold har vært interessert i TV helt siden hun var liten og valgte å studere TV & Film i London. Etter studiene fortsetter London-eventyret der Amanda selger print-annonser og senere jobber som strateg i en startup innen YouTube-annonsering. Etter fem år i London flytter Amanda til Oslo og fortsetter med salg av print-annonser til hun i 2021 starter som Media Planner hos Broadcast-avdelingen i Starcom. Hennes første møte som leder starter som Head of Broadcast januar 2025.

Hvilken lederstil inspirerer deg?

"

Autentisk lederskap er en lederstil som inspirerer meg. Jeg ser at denne type lederskap fremmer en kultur av tillit og åpenhet, og det er viktig for meg da jeg selv vil være så autentisk som mulig. Jeg ønsker å inspirere kollegaene mine til å være genuine og engasjerte. For meg betyr autentisitet enormt mye på en arbeidsplass og det er viktig å bygge en kultur der en føler en har rom til å være seg selv. Individualitet er avgjørende, for vi alle er ulike, med ulike behov og ferdigheter. Derfor er situasjonsbestemt lederskap, som går ut på at ledere må være dynamiske og klare til å endre sin tilnærming basert på de individuelles behov, svært viktig som leder. Jeg er inspirert av proaktive ledere som støtter og tilrettelegger for vekst og utvikling av den ansatte der en ser talent. For talent må dyrkes og tilrettelegges for.

Hvilke spesifikke ferdigheter har vist seg viktig for deg som leder?

"

Jeg har ikke vært leder lenge og jobber fortsatt med å finne ulike lederferdigheter for videre vekst. Med det sagt er det å gi omsorg og trygghet viktig for meg. Jeg anser meg selv som relasjonsorientert som er en viktig ferdighet som leder. Nettopp for å kunne se den ansatte og tilpasse behov, støtte og veiledning. Tillit, åpenhet og psykologisk trygghet er betydningsfullt for å bygge gode rammer for den ansatte å vokse i. Jeg er veldig fan av nettopp åpenhet og autentisitet og mener at ledere som er åpne skaper trygge rammer for den ansatte å dele. Dette har vært avgjørende for meg under andres ledelse, og er noe jeg vil ta med meg videre i min lederstil.

Hva er viktige elementer i kulturen for å kunne vokse/lede?

"

Det er viktig å være en positiv bidragsyter til en arbeidskultur som gjør at den ansatte får indre motivasjon i hverdagen og opplever mestringsfølelse. Jeg er opptatt av en kultur som fremmer individualitet der en føler seg trygg til å være en selv, og at vi er rause med hverandre på både gode og vonde dager.

Hvilke tips vil du gi til andre som vil være ledere?

"

Hopp i det og gi deg tid til å lære og feile. Vær ydmyk! Det er ganske kult å få jobbe tett på mennesker og være en del av en annens hverdag. Ingen er tankelesere, så vær verbal, tydelig og åpen. Styrkene og svakhetene dine blir veldig tydelige i møte som leder, så det er avgjørende å være tålmodig med seg selv og andre.

benedicte larodd

Head of Account Management i Publicis

Benedicte Larodd tjenestegjorde i fregattvåpenet i to år før hun begynte på Kristiania, hvor hun tok en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse. Videre fullførte hun et diplomstudium i prosess- og prosjektledelse, noe som har vist seg å være svært nyttig i hennes karriere. Benedicte startet hos oss i 2022 som kundeansvarlig, og i 2024 tredde hun inn i rollen som Head of Account Management i Publicis Starcom. Hennes første møte med personalledelse var i 2014, da hun jobbet som prosjektleder i Ko&Co.

Hvilke ferdigheter trenger man for å være en god leder?

"

For meg handler godt lederskap om å ha god selvinnsikt og være nysgjerrig på menneskene rundt meg. Jeg tror på verdien av å dele personlige erfaringer for å skape tillit og bygge relasjoner innen teamet. Man skal ikke undervurdere viktigheten av å skape en kultur der teamet tør å være åpne med hverandre.

I tillegg til å bygge relasjoner er gjennomføringskraft viktig. Tillit skapes gjennom handling – å levere på det man sier at man skal gjøre. Videre mener jeg at tydelig kommunikasjon, sammen med klare mål og forventninger er avgjørende for at et team skal fungere godt.

Samtidig mener jeg at det er viktig å skape en positiv og uformell arbeidsatmosfære – vi skal tross alt kunne ha det gøy på jobben også!

Sist, men ikke minst, liker du ikke mennesker kan du aldri bli en god leder.

Hvilke utfordringer har overrasket deg som leder?

"

Det å være leder har lært meg at god ledelse krever mye tid. Jeg vil at hver av mine medarbeidere skal føle seg sett og forstått, og det krever ekte samtaler hvor vi sammen finner de beste løsningene.

Hva er dine beste tips for å motivere et team?

"

For å motivere teamet, prøver jeg alltid å gå foran som et godt eksempel. Jeg deler av meg selv, setter tydelige mål og sørger for at vi alle jobber mot de samme målene. Jeg tror vi er sterkere når vi kan støtte oss på hverandre.

Hvilke råd vil du gi til andre som vi lede?

"

Til de som ønsker å bli ledere, vil jeg si: Ta initiativ! Eierskap er noe man tar, ikke noe man får. Si ja til muligheter, lær nye ting, hold deg oppdatert og vær positiv. Del dine mål med dine ledere, og lag en plan for hvordan du kan utvikle deg. Til slutt bør alle som ønsker å bli ledere reflektere over hvorfor de ønsker det. Lederskap bør komme fra et ønske om å bidra og en visjon om å gjøre en forskjell.

Ida Tabak

Head of Influence

"

Å være leder i Publicis byr på mange spennende muligheter og givende utfordringer. Målet mitt er å bryte ned barrierer og inspirere andre kvinner (og menn) til å oppnå sitt høyeste potensial. Det er viktig for meg å bidra til en mangfoldig og inkluderende arbeidsplass hvor alle kan trives og lykkes!

Gudrun Lægreid

Manager

"

Å få lederansvar er et ansvar jeg tar på høyeste alvor. Å få sitte rundt bordet der avgjørelser tas og å få lov til å være med å videreutvikle andre mennesker er givende. Jeg heier på at flere kvinner ønsker å ta lederansvar og min oppgave er da å ikke trekke opp stigen bak meg, men å inspirere og motivere de som kommer etter.

Sara Saeme

Head of Adops and Martech

"

Jeg ser på lederrollen som en mulighet til å være et forbilde! Jeg er relativt ny i rollen og kjenner at jeg fortsatt trenger en del støtte! Derfor har noe av det mest givende for meg vært å få delta på et lederkurs. Gjennom flere måneder fikk jeg virkelig gravd i hvilke styrker og perspektiver jeg tar med meg inn i rollen, men enda viktigere hvor jeg må legge innsats i arbeid med å utvikle meg for bedre å møte ulike mennesker, behov og situasjoner.

Siri Platou

Director Content and SoMe

"

Det er spennende å være leder sammen med SÅ mange flinke folk. Ledelse handler om mye, men det å se mennesker er avgjørende. Jeg tror gode ledere er genuint opptatt av folk og er bevisste på hva slags miljø de skaper rundt deg. Folk glemmer ord, men husker følelser.

Som nyansatt er jeg imponert over profesjonaliteten over lederrollen i Publicis. Etter kun noen uker i jobben ble jeg sendt på ledertrening, et kurs som går over et halvt år med månedlige samling og nettverk og deling på tvers. Det er stort fokus på å utvikle alle ledere i selskapet, fra prosjektleder, mellomleder, avdelingsleder, byråleder til toppleder. Alle skal med og alle går samme skole. Imponerende, lærerikt og veldig gøy!

Catharine Mitlid

Strategy Director

"

Å komme inn i medie- og kommunikasjonsbransjen har vært en spennende og veldig lærerik reise, hvor jeg har fått lov til å være med å utvikle folk og forretning, starte opp selskap, og ikke minst hatt masse egenutvikling. Noe av det mest givende har vært å jobbe med mange ulike kunder innen ulike bransjer, i tillegg til utrolig flinke folk internt. Jeg har alltid hatt fokus på å være faglig nysgjerrig, søke etter kontinuerlig læring og aldri tenke at «nå kan jeg alt». Å holde seg oppdatert har vært viktig for min egen del, og har nok også bidratt til at jeg har fått stadig nytt ansvar.

Vi har snakket med noen av våre dyktige ledere for å hente innsikt og få anbefalinger til deg som har ambisjoner om å lede:

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER