NORSK DELEGASJON: Den norske delegasjonen bestod av representanter fra hele Publicis-huset i Oslo, inkludert Martine Nerland, Joakim Bentsen, Sunny Sharma, Erika Brenner, Tina Pittermann, Øivind Lie Jacobsen og Odd Rune Farsund.
AI-trender som former Europa: Innblikk fra VivaTech
Kunstig intelligens er temaet over alt. Dette var i alle fall klart under Europas største teknologi- og start-up-konferanse, VivaTech 2024. Hvert år samler VivaTech teknologientusiaster, gründere og toppselskaper fra hele verden for å inspirere og lære av hverandre. Dette er noen av de viktigste trendene.
Juni 2024
Grunnlagt av Publicis Groupe og Les Echos Group, har denne konferansen blitt en sentral arena for å vise frem hvordan teknologi, nå spesielt AI, endrer og skaper ulike sektorer i Europa. Fra praktiske anvendelser til spennende nye lanseringer, demonstrerte deltakerne hvordan teknologi fortsetter å forme fremtiden.
Har vi klart å kapitalisere på hypen?
– Vi har sett og opplevd neste fase av generativ AI, der bedrifter i «alle sektorer» integrerer AI-løsninger på praktiske måter med klare resultater, sier Sunny Sharma, kommunikasjonsrådgiver i Publicis MSL, som var til stede under årets event.
Han forteller at en av de mer interessante diskusjonene var rundt «The Cycle of Emerging Technologies» eller «Gartner Hype Cycle».
– Historisk sett har nye teknologier fulgt en kurve som starter med en bølge av hype, etterfulgt av en periode med skuffelse, før de til slutt når et produktivitetsplatå. Ikke alle teknologiske nyvinninger når denne fasen, men de som gjør det, gjennomgår som regel en periode med reell innovasjon, sier Sharma.
For generativ AI var det flere selskaper på VivaTech som var opptatt av å unngå den typiske nedturen etter hype-fasen.
– Både Publicis Groupe, LVMH og Adobe vektla kompetanseheving i sine egne rekker som noe av de viktigste tiltakene for å kunne utnytte teknologien og bruke den til sitt fulle potensial, sier Sharma som trekker frem noen konkrete nyheter fra konferansen.
Ett eksempel på en nyhet som ble fremhevet, var Everdian, en AI-drevet krisehåndteringsplattform som bruker data til å overvåke mediebildet og forutse kriser.
– Slike verktøy var det flere av, og de representerer nok neste steg i medieovervåkingsverktøy, som analyserer store mengder data fra både tradisjonelle og sosiale mediekilder for å danne et visuelt kart over fremvoksende temaer, basert på sentiment og intensitet, sier Sunny.
Kreativ selvtillit med generativ AI
Scott Belsky, Chief Strategy Officer og EVP i Adobe, var opptatt av å belyse hvordan nye AI-verktøy kan hjelpe oss å gjenfinne vår kreative selvtillit.
– Vår kreative selvtillit er høyest når vi er fem eller seks år gamle, når alt vi gjør blir feiret av foreldre og lærere. Når vi blir eldre, innser vi at andre har bedre ferdigheter, og at det finnes kritikere som ikke liker arbeidet vårt, noe som svekker vår selvtillit. Nå gir AI-verktøy alle muligheten til å uttrykke sine ideer visuelt, sier Belsky.
Belsky pekte også på hvor viktig det er at disse verktøyene gir enkeltpersoner muligheten til å fortelle sine egne historier.
VARIERT: Sunny Sharma, kommunikasjonsrådgiver i Publicis MSL og medlem av Publicis AI-gruppe, var positivt overrasket over innholdet og variasjonen under VivaTech.
AI-DUPEDITTER: Årets VivaTech presenterte et bredt spekter av nye AI-produkter og innovative løsninger, inkludert flere lanseringer, som blant annet en AI-drevet WIZPR Ring.
EUROPAS STØRSTE: VivaTech 2024 samlet over 165,000 deltakere fra 160+ nasjoner, 13,500 startups og 400+ foredragsholdere.
– Det er utrolig hva folk kan skape med disse verktøyene. Disse ferdighetene hjelper oss med å gjenvinne vår kreative selvtillit og skille oss ut kreativt, sa Belsky.
– Svaret ligger i menneskeheten
Til tross for frykt for at AI vil ta jobber, var det en generell optimisme blant deltakerne på VivaTech.
Robin Li, CEO av Baidu, påpekte at AI har potensial til å løse mange problemer, og at menneskelig kreativitet fortsatt er avgjørende.
– Når AI blir så smart som mennesker, kan det løse problemer for land med begrensede arbeidsoppgaver. Dette kan skje om fem til ti år, sa Li.
Et gjennomgående tema var at teknologi alene ikke er svaret på alle utfordringer. Menneskelig kreativitet og etikk må være sentrale komponenter i AI-utviklingen. "Humanity is key," ble det sagt flere ganger.
– Du vil ikke finne svaret i teknologi. Svaret ligger i menneskeheten, i folket, sa Marc Pritchard, P&G Chief Brand Officer.
HYPE CYCLE: Marianne Taudiere, VP EMEA for Quid, forklarte Gartners Hype Cycle under foredraget "Cracking the Code: Harnessing AI and Predictive Technology to Deepen Customer Relationships".