EpiGuard
EpiGuard
PR
Vinner av European Excellence Awards 2020 i kategorien «Stakeholder Communications (Covid-19)»
Da Covid-19 rammet verden satt en liten norsk startup med en av lÞsningene pÄ hvordan vi skulle hÄndtere pandemien. Utfordringen var at nÊrmest ingen visste om hverken selskapet eller produktet. EpiGuard produserer EpiShuttle i Fredrikstad hos Eker Design. Produktet er en voksenkuvÞse for sikker isolasjon og transport av pasienter.
En EpiShuttle er en forholdsvis kostbar enhet (rundt 500 000 kroner per stk), og mÄlgruppen for kjÞp er helsevesen, luftambulanser, forsvar og andre profesjonelle aktÞrer.
I februar 2020 sÄ EpiGuard at de trengte ekstern hjelp til Ä kommunisere globalt og fortelle hvordan og hvorfor de kunne hjelpe. FÞrste uken i mars startet MSL og EpiGuard samarbeidet. Med budsjetter pÄ noen hundre tusen skulle vi markedsfÞre et livsviktig produkt, til en hel verden.
Vi mÄtte posisjonere EpiShuttle og kunnskapen som ligger bak produktet ved Ä forklare hvorfor pasientlogistikken er spesielt viktig nÄr en pandemi inntreffer, og det i en ekstremt kaotisk tid, med mange ulike stemmer. Transport av smittefarlige pasienter er nemlig essensielt for Ä kunne hÄndtere epidemier. Pasienter mÄ hentes raskt, de mÄ ofte transporteres fra utilgjengelige lokasjoner, de mÄ transporteres dit det er ledig respirator-kapasitet, og pÄ sykehusene mÄ de forflyttes blant de aller mest sÄrbare risikogruppene. Den aller stÞrste faren er smitteutbrydd i det medisinske transportsystemet, som risikerer Ä sette hele systemet ut av spill.
Vi mÄtte fÄ EpiShuttle ut i verden, vi mÄtte gjÞre det fort og vi mÄtte gjÞre det billig. Samtidig er det ikke uproblematisk Ä markedsfÞre smittevernprodukter under en pandemi. Derfor valgte vi Ä basere kommunikasjonen pÄ kunnskapen EpiGuard besitter fremfor ren produktmarkedsfÞring.
EpiGuards egne kanaler hadde ikke rekkevidde og annonsering var allerede sÄvidt forsÞkt uten at det hadde tilstrekkelig troverdighet hos mÄlgruppene. Fra fÞrste stund sÄ vi at vi mÄtte jobbe gjennom redaksjonell omtale for Ä nÄ ut. Vi analyserte raskt hvordan andre pandemier som fugleinfluensa og svineinfluensa hadde utviklet seg i pressen. Vi fant et mÞnster i hvordan media gÄr gjennom ulike faser og hva de skriver om. Vi tilpasset budskapene tidsmessig og hadde i lÞpet av fÄ dager:
- Opprettet et internasjonalt presserom for distribusjon av pressemeldinger. Vi la mye arbeid i Ă„ analysere og treffe nyhetspulsen i de globale nettverkene.
- Kontaktet utvalgte redaksjoner med mÄlrettede budskap. Spesielt gjelder dette internasjonal fagpresse som ville treffe mÄlgruppen og bygge ekstra troverdighet.
- Satt opp et pressekontor for Ä hÄndtere innkommende mediehenvendelser fra hele verden, og sÞrge for at EpiGuards talspersoner var tilgjengelige og godt forberedte for alle tenkelige spÞrsmÄl.
- Satt opp en Twitter-konto for dialog med de mektigste globale journalistene.
- GÄtt i dialog med kunder som allerede hadde EpiShuttle for felles utspill til global presse, fremfor alt bestÄende av kundehistorier og brukserfaringer fra pandemien.
- Utviklet historien om EpiGuard og EpiShuttle og hvorfor sistnevnte er et viktig og banebrytende produkt.
- Produsert og programmert en egen nettside med kundehistorier.
Viktigst av alt var det at vi jobbet proaktivt og alltid var tilgjengelige for bÄde EpiGuard og pressen.
Vi mÄtte jobbe hardt for Ä nÄ gjennom stormen av Covid 19-nyheter. Det var ogsÄ utfordrende Ä filme, iscenesette og hÄndtere intervjuer under en tilnÊrmet global nedstenging. Vi mÄtte blant annet transportere en reporter fra Sky News fra et sykehus i Frankrike til en tysk luftambulanse, og mÄtte hente inn luftforsvarets kommunikasjonsteam for Ä filme en reportasje for NBC News. Takket vÊre utstrakt samarbeid med det norske luftforsvaret og tyske Luftrettung fikk vi det til. De var med fordi vi klarte Ä overbevise dem om viktigheten av Ä spre kunnskap om smittevern, pasienttransport, og medisinsk infrastruktur.
Med et PR-budjsett pÄ 800 000 kroner bidro vi til Ä Þke salget av EpiShuttle med over 1 300 prosent, og omsetningen passerte 80 millioner. I takt med den vanvittige globale omtalen tikket bestillingene inn fra nÊr sagt alle verdens hjÞrner. SalgsÞkningen er ingen selvfÞlge, selv ikke under en pandemi. Det er svÊrt mange aktÞrer som selger tilsvarende lÞsninger, og EpiGuard var i utgangspunktet et nesten fullstendig ukjent selskap.
En internasjonal lockdown fÞrte ogsÄ med seg utfordringer for verdikjeden til EpiShuttle. MÄlrettede henvendelser til norsk UD sÞrget for Ä gjenÄpne en italiensk fabrikk som produserte kritiske komponenter. Et presist presseinnsalg til en tsjekkisk lokalavis sÞrget for Ä fÄ EpiGuard opp pÄ prioriteringslisten over kunder som fikk viktige kompressor-komponenter. Alt dette ble orkestrert fra vÄre kontorer i Oslo.
EpiGuard er nevnt i tusenvis av nyhetssaker i 2020 og er i dag posisjonert som en global leder innen smittevern og transport av smittefarlige pasienter. Samlet dekning har vi ikke oversikt over, men den summerer seg til flere milliarder. Lidz-Ama Appiah, reporter for NBC News, forklarte det slik:
- Between NBC News and MSNBC our Covid-19 reporting reached 140 million Americans on television, more than any other news organization. On the digital side, our audience this month has been well over 200 million visitors. Weâve had almost one billion video views on and off network, and over 500 million YouTube views - a new record. I cannot thank you enough for this.
Sky News nÄr over 100 millioner hjem i 127 land. Les artikkel og se video.
Euronews nÄr 400 millioner hjem i 160 ulike land. Klippet ble oversatt til 12 ulike sprÄk. Les artikkel og se video.
Pressearbeidet sÞrget ogsÄ for at vi passerte den stÞrste konkurrenten, ISO-ark, i sÞkemengde pÄ Google. Grafen til hÞyre viser utviklingen, der IsoArk er i rÞdt og EpiShuttle er i blÄtt.
Blant tusenvis av nyhetsoppslag om EpiShuttle og EpiGuard har vi valgt Ă„ utheve tre spesielle eksempler som viser bredden vi har jobbet i:
Det Norske Kongehus
Artikkel i den lokale tsjekkiske avisen Jablonecky Denik, som vi fikk ut kun for Ä fÄ fart pÄ en leverandÞr som ikke prioriterte leveransene til EpiGuard
Transporten av den forgiftede russiske opposisjonspolitikeren Navalny ga oss taletid i store redaksjoner som The Guardian
Dette gjorde vi:
Dette oppnÄdde vi:

HER FINNER DU OSS
Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo
(+47) 906 34 400
hei@publicis.no
Org nr: 985 087Â 776 MVA
FĂLG OSS I SOSIALE MEDIER
HER FINNER DU OSS
Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo
(+47) 906 34 400
hei@publicis.no
Org nr: 985 087Â 776 MVA
FĂLG OSS I SOSIALE MEDIER