EpiGuard

EpiGuard
PR

Vinner av European Excellence Awards 2020 i kategorien «Stakeholder Communications (Covid-19)»

Da Covid-19 rammet verden satt en liten norsk startup med en av lĂžsningene pĂ„ hvordan vi skulle hĂ„ndtere pandemien. Utfordringen var at nĂŠrmest ingen visste om hverken selskapet eller produktet. EpiGuard produserer EpiShuttle i Fredrikstad hos Eker Design. Produktet er en voksenkuvĂžse for sikker isolasjon og transport av pasienter.  

En EpiShuttle er en forholdsvis kostbar enhet (rundt 500 000 kroner per stk), og mĂ„lgruppen for kjĂžp er helsevesen, luftambulanser, forsvar og andre profesjonelle aktĂžrer.  

I februar 2020 sĂ„ EpiGuard at de trengte ekstern hjelp til Ă„ kommunisere globalt og fortelle hvordan og hvorfor de kunne hjelpe. FĂžrste uken i mars startet MSL og EpiGuard samarbeidet. Med budsjetter pĂ„ noen hundre tusen skulle vi markedsfĂžre et livsviktig produkt, til en hel verden.  

Vi mÄtte posisjonere EpiShuttle og kunnskapen som ligger bak produktet ved Ä forklare hvorfor pasientlogistikken er spesielt viktig nÄr en pandemi inntreffer, og det i en ekstremt kaotisk tid, med mange ulike stemmer. Transport av smittefarlige pasienter er nemlig essensielt for Ä kunne hÄndtere epidemier. Pasienter mÄ hentes raskt, de mÄ ofte transporteres fra utilgjengelige lokasjoner, de mÄ transporteres dit det er ledig respirator-kapasitet, og pÄ sykehusene mÄ de forflyttes blant de aller mest sÄrbare risikogruppene. Den aller stÞrste faren er smitteutbrydd i det medisinske transportsystemet, som risikerer Ä sette hele systemet ut av spill.

Vi mĂ„tte fĂ„ EpiShuttle ut i verden, vi mĂ„tte gjĂžre det fort og vi mĂ„tte gjĂžre det billig. Samtidig er det ikke uproblematisk Ă„ markedsfĂžre smittevernprodukter under en pandemi. Derfor valgte vi Ă„ basere kommunikasjonen pĂ„ kunnskapen EpiGuard besitter fremfor ren produktmarkedsfĂžring.  

EpiGuards egne kanaler hadde ikke rekkevidde og annonsering var allerede sÄvidt forsÞkt uten at det hadde tilstrekkelig troverdighet hos mÄlgruppene. Fra fÞrste stund sÄ vi at vi mÄtte jobbe gjennom redaksjonell omtale for Ä nÄ ut. Vi analyserte raskt hvordan andre pandemier som fugleinfluensa og svineinfluensa hadde utviklet seg i pressen. Vi fant et mÞnster i hvordan media gÄr gjennom ulike faser og hva de skriver om. Vi tilpasset budskapene tidsmessig og hadde i lÞpet av fÄ dager:

  • Opprettet et internasjonalt presserom for distribusjon av pressemeldinger. Vi la mye arbeid i Ă„ analysere og treffe nyhetspulsen i de globale nettverkene.  
  • Kontaktet utvalgte redaksjoner med mĂ„lrettede budskap. Spesielt gjelder dette internasjonal fagpresse som ville treffe mĂ„lgruppen og bygge ekstra troverdighet.
  • Satt opp et pressekontor for Ă„ hĂ„ndtere innkommende mediehenvendelser fra hele verden, og sĂžrge for at EpiGuards talspersoner var tilgjengelige og godt forberedte for alle tenkelige spĂžrsmĂ„l.
  • Satt opp en Twitter-konto for dialog med de mektigste globale journalistene.
  • GĂ„tt i dialog med kunder som allerede hadde EpiShuttle for felles utspill til global presse, fremfor alt bestĂ„ende av kundehistorier og brukserfaringer fra pandemien.  
  • Utviklet historien om EpiGuard og EpiShuttle og hvorfor sistnevnte er et viktig og banebrytende produkt.
  • Produsert og programmert en egen nettside med kundehistorier.  

Viktigst av alt var det at vi jobbet proaktivt og alltid var tilgjengelige for bÄde EpiGuard og pressen.

Vi mÄtte jobbe hardt for Ä nÄ gjennom stormen av Covid 19-nyheter. Det var ogsÄ utfordrende Ä filme, iscenesette og hÄndtere intervjuer under en tilnÊrmet global nedstenging. Vi mÄtte blant annet transportere en reporter fra Sky News fra et sykehus i Frankrike til en tysk luftambulanse, og mÄtte hente inn luftforsvarets kommunikasjonsteam for Ä filme en reportasje for NBC News. Takket vÊre utstrakt samarbeid med det norske luftforsvaret og tyske Luftrettung fikk vi det til. De var med fordi vi klarte Ä overbevise dem om viktigheten av Ä spre kunnskap om smittevern, pasienttransport, og medisinsk infrastruktur.

Med et PR-budjsett pÄ 800 000 kroner bidro vi til Ä Þke salget av EpiShuttle med over 1 300 prosent, og omsetningen passerte 80 millioner. I takt med den vanvittige globale omtalen tikket bestillingene inn fra nÊr sagt alle verdens hjÞrner. SalgsÞkningen er ingen selvfÞlge, selv ikke under en pandemi. Det er svÊrt mange aktÞrer som selger tilsvarende lÞsninger, og EpiGuard var i utgangspunktet et nesten fullstendig ukjent selskap.

En internasjonal lockdown fĂžrte ogsĂ„ med seg utfordringer for verdikjeden til EpiShuttle. MĂ„lrettede henvendelser til norsk UD sĂžrget for Ă„ gjenĂ„pne en italiensk fabrikk som produserte kritiske komponenter. Et presist presseinnsalg til en tsjekkisk lokalavis sĂžrget for Ă„ fĂ„ EpiGuard opp pĂ„ prioriteringslisten over kunder som fikk viktige kompressor-komponenter. Alt dette ble orkestrert fra vĂ„re kontorer i Oslo.  

EpiGuard er nevnt i tusenvis av nyhetssaker i 2020 og er i dag posisjonert som en global leder innen smittevern og transport av smittefarlige pasienter.  Samlet dekning har vi ikke oversikt over, men den summerer seg til flere milliarder. Lidz-Ama Appiah, reporter for NBC News, forklarte det slik:

- Between NBC News and MSNBC our Covid-19 reporting reached 140 million Americans on television, more than any other news organization. On the digital side, our audience this month has been well over 200 million visitors. We’ve had almost one billion video views on and off network, and over 500 million YouTube views - a new record. I cannot thank you enough for this.

Se NBC News sin video.

Sky News nÄr over 100 millioner hjem i 127 land. Les artikkel og se video.

Euronews nÄr 400 millioner hjem i 160 ulike land. Klippet ble oversatt til 12 ulike sprÄk. Les artikkel og se video.

Pressearbeidet sĂžrget ogsĂ„ for at vi passerte den stĂžrste konkurrenten, ISO-ark, i sĂžkemengde pĂ„ Google. Grafen til hĂžyre viser utviklingen, der IsoArk er i rĂždt og EpiShuttle er i blĂ„tt.  

Blant tusenvis av nyhetsoppslag om EpiShuttle og EpiGuard har vi valgt Ă„ utheve tre spesielle eksempler som viser bredden vi har jobbet i:   

Det Norske Kongehus

Artikkel i den lokale tsjekkiske avisen Jablonecky Denik, som vi fikk ut kun for Ä fÄ fart pÄ en leverandÞr som ikke prioriterte leveransene til EpiGuard

Transporten av den forgiftede russiske opposisjonspolitikeren Navalny ga oss taletid i store redaksjoner som The Guardian

Dette gjorde vi:

Dette oppnÄdde vi:

Graf med statistikk

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER