Slik gikk fastelavnsburgeren viralt!

ARBEID
PR

KuNDE
Burger King

Da Burger King sin nye fastelavnsburger kom på menyen, ble den revet vekk. Med en leken pressestrategi bidro vi til at nyheten fikk stor mediedekning og gikk viralt på TikTok.

Flyte – Du er ikke en fisk

Norge har verdens nest lengste kystlinje, og hvert år er det nesten like mange som drukner som dør i trafikken. Likevel fantes det ingen nullvisjon for drukning, slik det gjør i trafikken. Helt til Flyte og Publicis lanserte kampanjen “Du er ikke en fisk” sommeren 2023.

Fastelavn er populært i Norge, og bakerier og butikker konkurrerer om å tilby de aller beste bollene. Burger King, som en kjent utfordrer, ønsket å skape noe eget. Derfor lanserte de sin vri på den tradisjonsrike bollen.

Stort engasjement

Fastelavnsburgeren er en kardemommebolle med perlesukker, fylt med brownie, jordbærsyltetøy og krem.

I Sverige og Danmark hadde Burger Kings semmelburger vært en stor suksess, og norske medier hadde lenge lurt på om den skulle komme til Norge. Da tiden endelig var inne, jobbet vi med å skape oppmerksomhet og engasjement blant journalister og mulige gjester.

Gjennom strategiske innsalg til media og bruk av sosiale medier, sikret vi oss dette. Vi inviterte nasjonale og lokale medier til smakstester, og kommuniserte med redaksjoner over hele landet.

TikTok-snakkis

Denne «burgeren som ikke er en burger» var en perfekt kandidat for å bli en viral trend, og vi gjorde derfor også innsalg til TikTok-redaksjonene til de store mediene. Flere redaksjoner testet fastelavnsburgeren.

At tilbakemeldingene varierte fra terningkast to til «ni av ti», gjorde at engasjementet på TikTok skjøt fart. «Alle» ville prøve snakkisen, og gjøre seg opp en mening.

– Fastelavnsburgeren var en kjempesuksess. Det er ingen tvil om at det store engasjementet i media og på TikTok bidro til at noen restauranter var utsolgte i perioder.

– Mila Hvilsøy, Brand Manager, Burger King Scandinavia

I løpet av få uker var fastelavnsburgeren omtalt i de største nasjonale mediene fra VG, TV 2 og Dagbladet til NRK og Aftenposten, bransjemedier, lokalaviser og i utallige TikTok-videoer.

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER

HER FINNER DU OSS

Apotekergata 12, 0180 Oslo
Postboks 131, Sentrum, 0102 Oslo

(+47) 906 34 400
hei@publicis.no

Org nr: 985 087 776 MVA

FØLG OSS I SOSIALE MEDIER