«Vi hijacket en av verdens mest ikoniske logoer for klimasaken»
ARBEID
Design, PR
KuNDE
FN-logo
Engasjerte designere og kreatører i Publicis har redesignet FN-logoen for å rette oppmerksomheten mot de alvorlige klimaprognosene i FNs egne rapporter.
Når temperaturen på jorda øker, stiger også havnivået. For å illustrere FNs egne framtidsprognoser slapp vi klimakrisen løs på logoen deres. Initiativet visualiserer de enorme utfordringene millioner av mennesker vil møte i løpet av få år.
Flyte – Du er ikke en fisk
Norge har verdens nest lengste kystlinje, og hvert år er det nesten like mange som drukner som dør i trafikken. Likevel fantes det ingen nullvisjon for drukning, slik det gjør i trafikken. Helt til Flyte og Publicis lanserte kampanjen “Du er ikke en fisk” sommeren 2023.
– FN-logoen har vært den samme i 78 år, men verden derimot forandrer seg i en rasende fart. FN-logoen bør gjenspeile disse endringene. Det ikoniske symbolet på en forent verden, drukner nå i fraværet av nettopp dette, sier Ole Andreas Finseth, som er en av initiativtakerne bak kampanjen.
Det haster å gjøre noe. Nesten 900 millioner mennesker bor i kystområder hvor konsekvensene av havstigning vil være dramatiske.
– Dette handler om noe langt større enn justering av vektorgrafikk. Små endringer har kjempestore konsekvenser. Områdene vi har fjernet fra logoen er i realiteten hjem til mange millioner mennesker. Det er ikke redesign, det er realitets-design, sier Thale Riiser, som også står bak kampanjen.
Land, øyer og byer som Maldivene, Bangkok, Ho Chi Minh, Bangladesh, Nederland, Alexandria, New York, Dubai, Bahamas og Myanmar med flere, vil oppleve massive endringer når havnivået stiger.
– Som mange andre føler vi oss små og maktesløse i møtet med klimaendringene. Vi sitter ikke med løsningen på klimakrisen, men vi føler at vi må bidra med noe, sier Riiser.
– Oppdateringene vi har gjort er ikke hypotetiske scenarioer. Denne virkeligheten er forestående, og vi må krever mer handling fra beslutningstakere før det blir enda verre. Vi vil fortsette å spre den oppdaterte logoen, og vi håper å inspirere andre til å bruke sin stemme, avslutter Finseth.
Prosjektet ble startet som et internt initiativ og har engasjert medarbeidere fra hele Publicis-huset. Det ble lansert samtidig med at ledere, forskere og aktivister samlet seg under COP28 i Dubai. «The climate changed logo» vil fortsatt leve videre, da havstigning er en uunngåelig utfordring som ikke kan stoppes.